Wood slices czyli malowanie na drewnie

Jutro kończy się styczeń i pewnie większość z Was pochowała już bożonarodzeniowe dekoracje. Dla mnie to taki smutny moment; z jednej strony chciałabym cieszyć się magią Świąt jeszcze dłużej, natomiast z drugiej potrzebuję już zmian, do których nastraja początek nowego roku. Mieszkanie bez ozdób wydaje się przestronne i puste, choć właśnie ta przestrzeń pozwala na wzięcie głębszego oddechu.

No dobrze, ale do końca zimy jeszcze daleko (u mnie nawet nie spadł porządny śnieg!), więc o wiosennych akcentach mogę tylko pomarzyć. Przyjdzie na nie pora w marcu. Jak w takim razie sprawić by nasze mieszkanie stało się przytulne? Co by pasowało do zimowego klimatu?



Gdy byłam jeszcze w ciąży i szukałam pomysłów na urządzenie kącika dla noworodka, natknęłam się na ciekawy motyw - woodland. Inaczej mówiąc las, zwierzęta leśne i wszystko co z nimi związane. Motyw bardzo wdzięczny, związany blisko z naturą, a wizerunki sarenek, lisków i niedźwiadków przeurocze. Do tego oczywiście dochodzą przeróżne motta wypisane na drewnianych zawieszkach. Styl mocno rustykalny, ale zarazem minimalistyczny.

A skoro mowa o lesie, nie może zabraknąć drewnianych akcentów. I właśnie o tym będzie dzisiejszy wpis. Jakiś czas temu mój tato znalazł się w posiadaniu pieńków lipowego drzewa. Na moją prośbę pociął jeden z konarów na plastry. I choć myślał, że spróbuję coś w nich wyrzeźbić (podarował mi nawet dłuta!), to jednak zainspirowana tematem woodland, postanowiłam wykorzystać moje plasterki do malowania. Okazało się, że nie tylko ja wpadłam na taki pomysł. W internecie znajdziecie sporo artystów tworzących na drewnianych krążkach - po angielsku wood slices. Możecie przejrzeć pinterest, a parę przykładowych dzieł pokażę Wam pod koniec.

Ogólnie rzecz biorąc takie drewniane krążki wydają się być idealną dekoracją na przejściowy okres między Świętami a początkiem wiosny. Drewno nadaje mieszkaniu specyficzny, przytulny klimat. Podpowiadam na zaś, że z plasterków można także zrobić śliczne zawieszki na choinkę! A we wpisie Ozdoby świąteczne... naturalnie! wykorzystałam je jako podstawki do moich świątecznych stroików.

Poniżej przedstawiam Wam jedną z moich pierwszych prób malowania na drewnianych krążkach. Zainspirowałam się mottem "From little seeds grow mighty trees" - co po polsku oznacza, że z malutkich nasionek wyrastają potężne drzewa. Zarówno malunek jak i napis wykonałam farbą akwarelową.






Wcześniej wykorzystałam duże plastry, ale mniejsze zauroczyły mnie jeszcze bardziej. Uwielbiam wszelkie miniaturowe rzeczy i zdecydowanie lepsza jestem w tworzeniu mniejszych rzeczy niż większych. Zobaczcie jak powstawały moje mini plasterki.

 

 



 




 Malowanie na drewnianych krążkach krok po kroku:

1. Tniemy wybrane drzewo na plastry (moje miały 1,5 - 2 cm grubości) bądź kupujemy gotowe plasterki ze sklepu.
2. Suszymy dokładnie plastry. Lepiej nie kłaść ich bezpośrednio na kaloryferze, bo łatwiej mogą popękać przy wysychaniu.
3. Przecieramy papierem ściernym z obu stron. Tutaj można jeszcze zabezpieczyć drewno specjalnymi olejami, ale ja tego nie robiłam i nie bardzo wiem jak to wpływa na malowanie.
4. Malujemy tło (opcjonalnie). Używałam farb akwarelowych, ale wydaje mi się, że lepiej sprawdzą się akrylowe. Farby akwarelowe odrobinę wsiąkają w drewno i jeśli są rozcieńczone z wodą, bardziej się rozmywają. Jeśli chcemy namalować jakieś napisy to najlepiej sprawdzi się tło białe lub czarne.
5. Malujemy nasz główny cel. Możemy wykorzystać gotowe szablony, by stworzyć tzw. silhouette.
6. Gdy malunek wyschnie, możemy polakierować plaster (ja pozostawiłam bez lakieru). Następnie czy to za pomocą gwoździka, czy sznurka wieszamy nasz gotowy krążek w wybranym przez siebie miejscu.

Jak szukać inspiracji w Internecie?

Kilka wskazówek odnośnie nazewnictwa, bo zauważyłam, że nie jest to takie proste jak się wydaje. Po polsku - szukamy drewnianych krążków lub plastrów. Po angielsku - wpisujemy painting on wood slices, wood slices art lub painted wood slices. Najlepsze inspiracje odnośnie tematu woodland znajdziecie wpisując woodland decor/ ideas na pinterest.com

To tyle na dzisiaj, być może uda mi się wrzucić jeszcze jeden wpis o wood slices, bo temat jak najbardziej ciekawy i niepowtarzalny. Chciałabym mu poświęcić więcej czasu, a jeśli macie jakieś pytania, to zadawajcie je w komentarzach!

Poniżej przykłady malowania na drewnianych krążkach, wynalezione właśnie na pintereście.







Komentarze

  1. Świetnie sprawdza się bezbarwny lakier akrylowy do drewna zabezpiecza rysunek bez naruszenia Oczywiście musi najpierw dobrze wyschnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super, tylko zdolności pogratulować. Niestety ja takimi pochwalić się nie mogę. Ale mam w planach odnowienie swoich mebli drewnianych. Sama chcę się zmierzyć z wyzwaniem. Na http://dekoracjadrewna.pl/malowanie-lakierowanego-drewna-od-czego-zaczac/ udało mi się już takie chyba najważniejsze wskazówki znaleźć. Już wiem w co muszę się zaopatrzyć.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty